Onko taas pakko palautua

Mitä ajatuksia sana palautuminen herättää sinussa? Yhdistätkö sen liikuntaan ja kovaan treeniin?
 
Palautuminen ei tarkoita ainoastaan palautumista fyysisestä rasituksesta, vaan myös elimistön psyykkisten voimavarojen palautumista kuormitusta edeltävälle tasolle. Ilmiötä voi verrata hyvin esimerkiksi kännykkään: Jos emme lataa luuriamme tasaisin väliajoin, useimmiten päivittäin, niin lopulta se sammuu. Sen akun virta yksinkertaisesti loppuu, ja näin käy myös meille ihmisille. Ja kuten luurinkin kanssa, niin kun sen virta loppuu lopulta kokonaan, niin sen käynnistäminen vie enemmän aikaa. Kuulostaako tutulta?
 
Mistä meidän siis pitää palautua, jos kyseessä ei ole pelkkä liikunnasta palautuminen? Meidän pitää palautua mm. arjesta, arjen stressistä, elämänkriiseistä ja esim. taudeista. Usein palautumiseen riittää  se, että saa tarpeeksi lepoa (7-9h/vrk) ja ravitsevaa ruokaa, mutta silloin kuin elämä koettelee meitä kovemmin, niin tarvitaan järeämpiä aseita palautumisen onnistumiseen. 
 
Meillä on Suomessa se hyvä tilanne, että jokaisella on mahdollisuus päästä luonnon helmaan kohtalaisen helposti ja nopeasti. On tutkittu, että luonnon ääressä verenpaine laskee ja samoin stressihormonin määrä veressä alenee jo 15-20 minuutissa. Luontoon kannattaa siis hakeutua päivittäin, koska siellä se akkukin latautuu kuin itsestään. Luonnossa oleminen ei tarkoita myöskään sitä, että vedetään kovalla sykkeellä polulla, vaan siellä voi vaan olla ja hengitellä raikasta ilmaa. Päästää irti raskaista ajatuksista. Ja jos on kova sienestäjä tai marjastaja, niin mikä ettei voi lyödä kaksi kärpästä samalla iskulla; tärkeintähän on se, että luonnossa oleminen on sinulle mieltä rauhoittavaa, ei stressiä lisäävää. 
 
Uni nähdään nykyään usein välttämättömänä pahana, jolle ei oikein olisi aikaa, mutta tiedetään että sitä on saatava. Kuinka moni voi kuitenkaan sanoa rehellisesti nukkuvansa pääsääntöisesti tarpeeksi paljon? Ja kuinka moni tietää, että laiminlyö unensaantiaan päivästä toiseen? Olet ehkä huomannut, kuinka sinun on helpompi tehdä järkeviä päätöksiä silloin, kun olet hyvin levännyt? On enemmän kuin normaalia, että väsyneenä tekee niin itselleen haitallisia ratkaisuja sekä syömällä huonommin että liikkumalla vähemmän. Kuka jaksaa väsyneenä välittää terveellisestä ruoasta ja riittävästä liikunnasta, kun oikeasti jaksaa vain selviytyä arjen pakollisista toimista ja maata sen jälkeen raatona sohvalla. 
 
Jos tämä kolahti itseesi edes vähän, niin ota nyt uni ja palautuminen ylipäänsä extratarkkailuun ja ala tekemään niitä konkreettisia asioita palautumisen vahvistamiseksi. Pidä huoli siitä, että saat päivittäin tarpeeksi liikuntaa tai vähintäänkin raikasta ilmaa. Panosta ruokailurytmiisi ja niihin hyviin elementteihin siinä lautasella. Varmista omilla teoillasi, että yöunistasi tulee mahdollisimman hyvät: Rauhoita iltasi tarpeeksi aikaisin, syö iltapalaksi hiilihydraattipitoinen iltapala, pidä huoli siitä, että petivaatteesi ovat puhtaat ja makuuhuoneen ilma raikas. Hoida ajoissa pois alta kaikki mieltä painavat asiat, äläkä kanna huolia mukaan sänkyyn. Ja hei sen sijaan, että käytät illan vikat hetket luurin ääressä, niin käytä ne sen sijaan vaikka silittämällä puolisoasi, koiraasi tai itseäsi: Näin saat unesta kiinni takuu varmasti paremmin ja vaikutus näkyy myös seuraavan päivä valinnoissa :) 
 
P.S. Jos sinä kaipaat muutosta elämääsi, haluat päästä eroon painon jojoilusta tai muuten vaan saavuttaa pysyvästi terveelliset elämäntavat, niin lataa Ajatusten kautta tekoihin-oppaani maksuttomasti täältä: https://www.kstraining.fi/p/maksuton-opas/
Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.