Mikä on sinun "miksi"? Sinun palava halusi...

Olethan sinäkin jo tehnyt päätöksen siitä, että lomien jälkeen palaat taas ruotuun ja alat syömään terveellisemmin sekä liikkumaan enemmän? Karsit ehkä ruokavaliostasi turhat sokerit ja valkoisen vehnän, lisäät siihen kasviksia ja päätät panostaa laadukkaaseen ravintoon? Muistatko, että teit samanlaisen päätöksen viimekin vuonna tähän aikaan? 

Terveelliset elämäntavat ja liikunnan lisääminen on aina hyvästä, mutta jos haluaa tehdä niistä omaan elämään ihan pysyviä, niin pitäisi miettiä elämäänsä myös muilta kanteilta. Koen tässä vaiheessa tärkeäksi ottaa esille kysymyksen ”miksi?”. Miksi sinä teet (taas) sen päätöksen muutoksesta? Miksi sinä haluat elää terveellisemmin? Mikä motivoi sinua lähtemään lenkkipolulle aikaisin elokuisena aamuna? Oman itsesi, vai jonkun toisen takia? Mikä on sinun "miksi"? Sinun palava halusi...

Olen puhunut tästä aiheesta aiemminkin, koska se on minusta yksi ratkaisevista asioista elämänmuutokseen lähdettäessä. Muutostahan kaivataan silloin, kun on tyytymätön nykyiseen tilanteeseensa ja muutoksen koetaan olevan välttämätön. Itselläni on ollut elämäni varrella useitakin syitä, mutta useimmiten syynä on ollut ulkonäkö ja ihan se konkreettinen paino; elin pitkään siinä uskossa, että ulkonäköni määrittää minut ihmisenä ja koin suurta painetta ulkomaailmasta. Ulkonäkö on siis yksi asia, joka usein antaa vauhtia muutokseen lähtemiselle. Mutta itselleni se lopullinen muutoksen tarve tuli kuitenkin lopulta sisältä päin. Olin kahden alle 10 v lapsen äiti ja aloin ymmärtää, kuinka huonosti itseäni kohtelen. Kyse ei ollut ainoastaan noususuunnassa olevasta painostani ja kiristävistä housuista, vaan siitä, että koin itseni voimattomaksi ja väsyneeksi. Aloin myös tiedostaa, että elämänmuutos on välttämätön, jos haluan pysyä jatkossakin terveenä ja jaksaa mukana lasteni vauhdissa. Halusin ennen kaikkea voida hyvin, sekä psyykkisesti että fyysisesti.

Miten sitten saavuttaa se pysyvä elämänmuutos? Jos haluat saavuttaa jotain ihan oikeasti, ei riitä pelkkä yrittäminen, vaan sinun pitää tehdä töitä asian eteen. Kun muutos tulee 100%:sesti sinusta itsestäsi ja sitoudut siihen, on sen saavuttaminen täysin mahdollista. Muista kuitenkin, että muutoksessa ei ole kyse tuurista, vaan vahvasta sitoumisesta ja tavoitteen eteen työskentelystä. Jos tavoitteesi on tiputtaa painoa, tulee sinun tehdä terveellisistä ruokailutottumuksistasi osa sitoutumistasi ja terveellisistä elämäntavoistasi osa elämääsi. Älä sorru enää tekemään pelkkiä lyhyen ajan suunnitelmia, vaan tee pidemmän ajan suunnitelma, jolle teet välitavoitteita. Pidä kirjaa välitavoitteistasi, koska niitä saavuttaessasi motivaatiosi pysyy loppuun saakka. Älä tee mahdottomia tavoitteita vaan ole realistinen. Aseta haastava, mutta optimaalinen tavoite, joka vaatii kamppailua, mutta tiedät että se on tavoitettavissasi. Tee samalla optimistisia ennusteita itsellesi, se antaa tehoa toimintaasi ja auttaa sinua saavuttamaan tavoitteesi. Ja muista: Kehomme tarvitsee normaalisti 3-6 viikkoa pieniin näkyviin muutoksiin, eli ole kärsivällinen ja usko itseesi, lopun elämääsi!

Jos et ole vielä lukenut maksutonta Ajatusten kautta tekoihin-opastani, saat ladattua sen täältä: https://www.kstraining.fi/p/maksuton-opas/. Opas on tarkoitettu sinulle, joka haluat saavuttaa pysyvän elämänmuutoksen; terveemmän kehon ja paremman mielen.

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.